Luchtschip in actie

Het was maar een klein berichtje in het Salland’s Volksblad van 17 mei 1962:

“Een cigarettenfabriek heeft de afgelopen week van zich doen spreken door het zenden van een luchtschip dat boven deze contreien dreef en veel belangstelling oogstte. Tevens wierp het cigaretten uit naar het publiek.”

Het was een reclameactie van tabaksfabrikant Theodorus Niemeijer uit Groningen – onder meer bekend van de shagmerken Samson en Javaanse Jongens – die tienduizenden Nederlanders aan het werk zette.

In 1962 en 1963 liet Niemeijer een zeppelin boven Nederland vliegen om reclame te maken voor het sigarettenmerk Roxy. Het merk was niet nieuw, want al geïntroduceerd in 1951, maar het kon wel wat extra aandacht gebruiken. De sigaret van Amerikaanse tabakken werd aangeprezen als karaktervol, mild en rotsvast van kwaliteit. Bekende Nederlanders als Johan Cruijff en Rutger Hauer maakten reclame voor Roxy in de bladen.

Maar begin jaren ’60 werd op een andere manier reclame gemaakt: Nederlanders werden uitgedaagd een foto te maken van het luchtschip, die foto op te sturen naar de tabaksfabriek in Groningen waarna ze een surprise kregen: een pakje Roxy met luchtschipstempel in een luxe etui. En bovendien een herinneringsvaantje van de gezagvoerder van het luchtschip. Tijdens de reclamevluchten werden honderden pakjes sigaretten aan kleine parachutes boven Nederland losgelaten. Waar de Roxy-zeppelin verscheen keek iedereen naar boven, het verkeer liep soms vast en fabrieken en kantoren liepen leeg.

Dat luchtschip was een Amerikaanse Blimp. Dat is een luchtschip dat lijkt op een kleine zeppelin, maar in tegenstelling tot de zeppelin heeft een Blimp geen skelet. De ballon wordt gevuld met helium of waterstof. Onder de Blimp hangt een gondel met een motor. Daar kunnen de piloot en eventuele passagiers in zitten. In 1956 was er voor het eerst een Blimp te zien boven Nederland. Het ging om een voormalig luchtschip van de US Navy dat werd gebruikt om de Amerikaanse vloot vanuit de lucht te bewaken. De Blimp werd eind jaren vijftig eigendom van een Duits reclamebureau. Vanaf Ypenburg werd gedurende een week gevlogen boven heel Nederland, de laatste dag strandde de Blimp op Eelde door een storm

In 1962 en 1963 was hetzelfde luchtschip opnieuw boven Nederland te zien, om de reclamevluchten te maken voor Roxy. De Blimp werd na 1963 verkocht aan een Japanse firma. In Japan is het luchtschip vervolgens bij een landing verongelukt.

Bronnen:
Salland’s Volksblad
RTV Drenthe
Leeuwarder Courant
Tabakvaria.blogspot.com
Reportersonline.nl